Addicted To .. #1 || Drugs



Hey! Ik heb sinds ik biologie heb geleerd een nieuw idee voor een soort serie van berichten, oftewel de serie: Addicted To. Hierin wil ik wat meer serieuze onderwerpen gaan bespreken zoals drugs, anorexia en ga maar zo door. Benieuwd geworden? Lees dan snel verder!


De allereerste in deze nieuwe serie is dus drugs, ik heb deze gekozen omdat drugs toch het eerste is waar velen aan denken wanneer ze aan verslavingen denken. Ik ben ook nog van plan om Anorexia Nervosa, Alcohol, Televisie, Eten en ga zo maar door.. te bespreken. Als je zelf nog een idee hebt kun je die in de reacties zetten en misschien doe ik er dan wel wat mee ;)

Drugs
Je kunt drugs in drie groepen verdelen, je hebt de groep met verdovende middelen die je heel moe maken en ervoor zorgen dat je minder snel pijn voelt en bang wordt. Wiet is een voorbeeld wat een verdovend middel. Stimulerende middelen zijn de tweede groep, wanneer je het boek Afblijven van Carry Slee kent weet je wel dat de hoofdpersoon daarin xtc slikt en daar heel druk van wordt. Nou stimulerende middelen werken zo, ze kunnen ervoor zorgen dat je een hele avond door kan blijven dansen en niet moe wordt. xtc is hier een goed voorbeeld van. Als laatste heb je bewustzijnsveranderende middelen, dezen laten je hersenen heel anders werken waardoor je de wereld heel anders ziet dan dat die werkelijk is. Dit kan positief uitpakken en dan zie je allemaal eenhoorns maar het kan ook negatief uitpakken, dan zie je bijvoorbeeld je grote angst. Een voorbeeld hiervan is: Isd.
                                                                           Bron
Gevolgen
Drugs hebben verschillende gevolgen, alle gevolgen wil je vast en zeker niet krijgen. Het ergste van allemaal is natuurlijk een overdosis nemen en er aan dood gaan.
  • Wanneer je al een tijdje drugs gebruikt en ook veel gebruikt heeft dit invloed op de werking van je hersenen. Er is een speciaal stofje in de hersenen dat er voor zorgt dat je blij wordt, dit is makkelijk gezegd (hier is meer informatie te vinden: op deze link). Drugs zorgen ervoor dat dit stofje veel minder goed werkt, daarom ben je drugs nodig om je weer blij te voelen.
  • Wanneer je veel cocaïne gebruikt heb je snel kans op serieuze hersenen en hart problemen.
  • Door het snuiven van speed kan je neusslijmvlies geïrriteerd en beschadigt raken. Het snuiven van cocaïne kan er voor zorgen dat je ontstekingen en bloedneuzen krijgt. Bij langdurig cocaïne gebruik kan het neustussenschot helemaal verdwijnen.
  • xtc en speed gebruikt kan lijden tot knarsetanden  waardoor gebitsslijtage ontstaat. Ook vermindert de drugs het aanmaak op speeksel.
  • Speed verhoogt de bloeddruk en hartslag en dus ook het risico op hartritmestoornissen. 
  • Veel cocaïne  gebruikers ontwikkelen de kans op een chronologische longziekte.
En natuurlijk zijn er nog veel veel veel veel meer gevolgen, het is niet zo dat je deze gevolgen sowieso krijgt wanneer je drugs gebruikt maar je hebt wel een erg grote kans om hier iets van te krijgen.

                                                                          Bron

Verslaafd
Het is algemeen bekend dat drugs verslavend zijn volgens mij, je wordt er wel vaak voor gewaarschuwd en op het middelbaar krijg je het ook wel te horen met biologie bijvoorbeeld. Toch worden drugs veel gebruikt, mensen denken namelijk dat ze er zo weer mee kunnen stoppen. Fout gedacht want dit is helemaal niet zo. Je wordt afhankelijk van de drugs en dit kan op drie manieren: 
  1. Lichamelijk afhankelijk: dan heeft je lichaam de drugs nodig om te functioneren, als je stopt met drugs krijg je lichamelijke klachten zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, trillen en zweten. Dit zijn ook wel ontwenningsverschijnselen omdat je lichaam dan moet wennen om zonder drugs te functioneren.
  2. Geestelijk afhankelijk: hierbij heb je het gevoel dat je niet zonder drugs kunt. Je gaat steeds aan de drugs denken en je voelt je niet goed wanneer je geen drugs slikt. Je krijgt hierdoor een slecht humeur en je wordt vergeetachtig. Ook dit zijn weer ontwenningsverschijnselen.
  3. Sociaal afhankelijk: je mist het contact met de mensen waarmee je samen drugs gebruikte, bijvoorbeeld op feestjes met een groep mensen.

Afkicken
Afkicken van drugs is ontzettend moeilijk, je moet weer wennen aan een leven zonder drugs die het je makkelijker/relaxter maken. Je krijgt last van ontwenningsverschijnselen zoals hierboven ook al staat. Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij is dit ook zo; hoe langer je aan drugs zit hoe moeilijker je er zonder kunt.
Je moet eigenlijk ook een goede reden hebben om af te willen kicken, dan heb je motivatie waardoor je harder je best doet. Als je geen goede reden hebt of het eigenlijk niet wilt dan val je sneller terug bij de drugs.

Cijfers
Ik heb via een paar sites wat cijfers gevonden van drugsgebruik onder de jeugd:


Drugs
Ooit gebruikt

Actueel gebruik


Jongens
Meiden
Jongens
Meiden
Cannabis (wiet)
20.7%
13.9%
10.5%
4.8%
XTC
3.1%
2.0%
1.2%
0.7%
Cocaïne
2.2%
1.1%
1.1%
0.4%
Paddo’s
2.3%
0.9%
0.5%
0.4%
Heroïne
0.7%
0.5%
0.2%
0.2%
Enige harddrug
4.3%
2.7%
1.9%
1.2%

Voorgezet
Onderwijs
2011

  Dit meen ik heel eerlijk maar het valt mij best wel mee dit, ik gok namelijk dat het nu wel erger is geworden (dit is uit 2011) maar ik had erger verwacht. Ik heb het van deze site: Nationaal Kompas.

Dan was dit het! Ik hoop dat jullie het interessant vonden, ik vond het wel erg interessant om te maken in elk geval. xo Nienke.

Wat voor een Addicted To wil je de volgende keer graag zien? 













































CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top