Conditie opbouwen

Hey! In dit artikel ga ik jullie verschillende manieren vertellen om een conditie op te bouwen. Terwijl de één te lui is om er aan te beginnen, de ander gewoon geen zin heeft en weer een ander niet kon sporten door een blessure.. Iedereen wil wel een goede conditie hebben, want ook voor school gym kan het wel eens handig zijn. Benieuwd? Lees snel verder!

Wat is conditie?
Je conditie houdt eigenlijk in hoelang je kunt hardlopen zonder te stoppen en hoe snel je dan gaat. Als je heel lang achter elkaar kan hardlopen heb je een goede conditie, als je het niet zolang volhoudt is je conditie ook wat minder. Gelukkig kun je je conditie heel gemakkelijk omhoog krijgen, maar jammer genoeg is je conditie ook zo weer weg als je een tijdje niks doet. Na een blessure bijvoorbeeld, ik heb er nu zelf ontzettend last van.
Ik heb namelijk rondom kerst een blessure gekregen en het is nog niet helemaal bekend wat het nou is, maar in mijn bovenbeen bij de aanhechting van de hamstring en de zit knobbel heb ik veel pijn bij wat ik ook doe. Ik heb bij de fysiotherapie gezeten, maar daar kwamen we niet verder. Nu zitten we sinds dinsdag bij een sport fysiotherapeut. Al die tijd heb ik niet mogen sporten, ongeveer zes maanden, terwijl ik eerst 1x in de week aan atletiek deed en 2x in de week school gym had. Helemaal niks meer mocht ik. Tot dinsdag, sinds dinsdag mag ik eindelijk weer sporten. Daar ben ik woensdag dan ook direct aan begonnen met een vriendin, alleen mijn conditie is helemaal weg.

Conditie opbouwen manier 1:
Er is een vrij simpele manier om je conditie op te bouwen wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt met het hardlopen. De manier gaat als volgt: ga eerst 1 minuut hardlopen, dan 1 minuut wandelen. Niet rusten, blijf doorlopen alleen dan in wandeltempo. Wanneer je dit echt lang kunt volhouden ( 1 om 1) ga dan 2 minuten hardlopen en daarna weer 1 minuut wandelen. Dit kun je zo opbouwen, uiteindelijk kun je ook gaan afbouwen met de rust. Bijvoorbeeld, 5 minuten hardlopen en dan 30 seconden wandelen. Dan kun je dus steeds langer zonder het wandelen, wanneer je tien minuten kunt hardlopen zonder wandelen ben je al heel erg goed bezig.
Tips: 
1. Doe dit twee keer in de week, of vaker maar sowieso één keer in de week. Het liefst met regelmaat.
2. Bouw rustig op. Maak het alleen maar moeilijker voor je zelf als je er klaar voor bent.

Conditie opbouwen manier 2:
Dit is wat mijn vriendin en ik nu doen, voor mijn gevoel werkt het behoorlijk goed. Maar dat kan ik natuurlijk nog niet met zekerheid zeggen omdat ik het nog maar twee keer heb gedaan.
Het werkt als volgt, spreek met elkaar of in jezelf een plek af waar je naar toe wilt hardlopen. Op die plek stop je met hardlopen en wandel je een stukje. Bedenk ondertussen tot waar je wandelt en hoever je daarna wil gaan hardlopen.
Bijvoorbeeld: hardlopen tot de brug, wandelen tot de derde lantarenpaal en dan weer hardlopen tot een bepaald bankje.
Tips:
1. Probeer je doel echt te bereiken, om dit te doen kun je het beste rustig beginnen.
2. Als het echt niet meer gaat stop dan gewoon, je kunt het altijd nog aanpassen.

Conditie opbouwen manier 3:
Maak een schema, begin hier rustig mee en zet er doelen in. Hier een klein voorbeeld:


Conditie Opbouwen
12 juli t/m 31 juli

Dag
Aantal kilometers
Gedaan?
12 juli
1 km
Ja
13 juli
-
Ja
14 juli
-
Nee
15 juli
1 km

16 juli
-

17 juli
-

18 juli
1,5 km

19 juli
-

20 juli
-

21 juli
1,5 km

22 juli
-

23 juli
-

24 juli
2 km

25 juli
-

26 juli
-

27 juli
2 km

28 juli
-

29 juli
-

30 juli
2 km herhalen

31 juli
-


Dit is trouwens maar een voorbeeld! Ik heb werkelijk geen idee als dit een goed schema is of niet. Het schema ligt af aan hoeveel jij kunt en hoe je het wil doen, daarom raad ik je aan om zelf een schema te maken.
Tips: 
1. Probeer het om je zoveel mogelijk aan je schema te houden.
2. Maak het schema op hoe jij denkt dat het je kan lukken.

Extra tips voor tijdens het hardlopen:
1. Muziek luisteren onderweg is altijd erg fijn om te doen wanneer je alleen loopt
2. Ga met iemand anders hardlopen, hij of zij kan je vaak nog pushen om nog even door te gaan.
3. Wanneer het warm is ga dan vroeg in de ochtend, of laat in de avond, dan is het nog niet zo warm.
4. Drink voldoende na die tijd, water of ranja bijvoorbeeld.
5. Loop op plekken waar je de weg goed kent of waar de weg is aangegeven, doe je dit niet neem dan een telefoon mee.
6. Loop niet omdat je moet lopen, loop omdat je wilt lopen.
7. Als je erg ver gaat neem dan een bidon mee.

Dan was dit het voor vandaag! Ik hoop dat jullie er wat aanhebben. xo Nienke

Doe jij aan hardlopen? 
 


CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top