Opgeven

                                                                           Bron

Soms is opgeven echt ontzettend makkelijk, als je er geen zin meer in hebt of wanneer je het even niet meer ziet zitten. Verschillende mensen geven ook op, bij verschillende dingen.. Misschien denk je bij opgeven wel direct aan zoiets als zelfmoord, maar je geeft ook zat andere dingen op. Zoals, een relatie, vriendschap, je werk of leren. Ik wil in deze blogpost tips geven om minder snel op te geven en er voor te gaan.
                 
                 “If you ever feel like giving up, always remember why you kept holding on.”

Opgeven, het maakt alles zoveel gemakkelijker soms. Opgeven met leren en kunnen relaxen, opgeven met werken en kunnen uitrusten of opgeven met vriendschap en accepteren dat er geen kans meer is voor jullie om vrienden te blijven. Maar als je aan opgeven denkt dan denk je aan het moment en niet aan de gevolgen. Ja, je stopt met leren en kunt relaxen maar daarna kun je drie keer zo hard leren om die onvoldoende weg te werken.. Je stopt met werken en rust uit, daarna kun je drie keer zo hard werken om niet achter te lopen.. Je stopt met in jullie vriendschap blijven geloven, maar daarna ga je je vriend(in) ontzettend missen. Achter alles zit een gevolg, en bij opgeven kunnen die gevolgen best wel naar zijn.

          “You're allowed to scream. You're allowed to cry. But you're not allowed to give up.”

Soms wil je zo graag opgeven als je er helemaal klaar mee bent, maar waarom neem je dan niet even pauze? Als je het even niet meer ziet met wiskunde (bijvoorbeeld) waarom stop je dan niet voor een kwartiertje en ga je daarna weer verder? Als je het niet meer ziet zitten met jullie vriendschap/relatie waarom nemen jullie dan niet een korte break? Een pauze is echt een redmiddel. Ik gebruik het vaak zat met leren, als het even niet lukt stop ik gewoon even. Meestal ga ik dan compleet wat anders doen zoals even douchen en rustig worden, daarna kan ik weer met goed moed beginnen.

                             “Don't stop when you're tired. Stop when you're done.”

Negatieve gedachtes laten je ook snel opgeven. Stel je maar eens voor dat je voor zes vakken onvoldoende staat, dat je moet afstromen als het zo doorgaat. Dan heb je een toets voor één van die vakken, je krijgt de stof maar niet in je hoofd en wilt het liefste stoppen.. Zal jij dan denken dat het toch geen zin heeft omdat je toch gaat afstromen? Dat het allemaal geen nut meer heeft?  Verban al die negatieve gedachtes uit je hoofd en denk aan de positieve dingen, soms is dit moeilijker dan gedacht maar het kan wel. Stel je voor hoe blij je bent als je een voldoende haalt, of hoe je ouders zullen reageren op je voldoende. Denk positief.

                                   “Don't give up just because things are hard.”

Stel jezelf doelen. Het kan je echt ontzettend helpen. Bijvoorbeeld: elke keer als je een vijftien woordjes kent geef je jezelf vijf minuten om op je telefoon te mogen. Of elke keer dat je het volhoudt geef je jezelf een kleine beloning. Maar alleen als je het verdient. Of, wat ik vroeger zelf altijd op de basisschool deed: om de rij wat ik kende mocht ik wat doen wat ik leuk vond voor een tijdje, maar vaak was ik dan erg gemotiveerd en ging ik bezig met verder leren.

                                                         “Never give up.”

Sinds dit jaar zit ik in HAVO 3, vorig jaar werd mij al verteld dat dit het moeilijkste jaar zou gaan worden. Nou ze hebben gelijk. Ik heb namelijk nog nooit zoveel onvoldoendes gestaan als de laatste tijd, ik stond er één voor scheikunde, wiskunde, economie en voor geschiedenis. Normaal gesproken sta ik soms kort één onvoldoende.. Maar dit waren er vier, ook nog eens vijf minpunten omdat ik voor economie afgerond een vier stond. Misschien heb je het wel gelezen, in de tekst van hierboven staat stond. Dat betekent dat het verandert is inmiddels, want op dit moment sta ik nog maar één onvoldoende en één minpunt. Wat heb ik nou gedaan? Hard gewerkt en natuurlijk heb ik ook niet opgegeven.

                               “Giving up is always an option, but not my choice.”

Ik had dit jaar ook een toets voor natuurkunde, ik stond een 5,5 en wou graag hoger staan. Ik heb zo ontzettend hard geleerd voor het proefwerk wat ik toen kreeg. Werkelijk waar ik heb alle opgaven van dat hoofdstuk gemaakt zo wat en alle tekst overgeschreven, zo vaak geoefend met mijn vader. Nog nooit had ik zo hard geleerd.. Na de toets vroegen mijn ouders me hoe het ging en ik bleef maar zeggen dat ik het niet wist want ik wou niet te veel verwachten. Maar, toen kreeg ik mijn cijfer terug. Uiteindelijk heb ik een 8,2 gehaald en volgens mij verdiende ik dat ook wel! Maar ik kan je eerlijk zeggen, het liefste had ik al heel snel opgegeven.

                                                                  “Should I give up?”

Maar nu voor iedereen die echt wil opgeven. Hiermee bedoel ik de mensen die het zwaar hebben en het niet meer zien zitten. Geloof mij maar, alles wordt ooit beter. Misschien zie je het nu niet meer zitten maar het wordt later allemaal beter.

Dan was dit het alweer. Ik hoop dat jullie het een leuke post vonden en ik ben benieuwd naar jullie mening. xo Nienke.



CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top