Boeken VS Films



Hee! Voor vandaag ga ik mijn mening vertellen over boeken en films.. Of in elk geval, ik ga ze met elkaar vergelijken en mijn mening erover vertellen. Er is namelijk nogal wat verschil, daarbij heb je altijd wel dat de één voor films is en de ander voor boeken. Terwijl ik een beetje een boekenmens ben snap ik ook wel dat er mensen zijn die films boven boeken verkiezen. Maarja, laten we maar snel beginnen!

Sinds ik kan lezen is lezen ook één van mijn hobby's.. Ik doe het graag en als ik nou eenmaal een goed boek heb gevonden heb ik hem ook zo uit. De eerste echte boekenserie die ik las was dan toch Harry Potter. Toen ik de hele serie voor het eerst las was ongeveer film 1 tot en met 4 of 5 uit. Mijn ouders hebben toen tegen me gezegd, lees eerst het boek en dan kijken we de film. Dus, toen ik Harry Potter en de Steen Der Wijzen uit had keek ik pas de film. Hetzelfde gebeurde bij de rest van de serie. Soms vond ik dat best wel jammer, maar eigenlijk heeft het wel wat.

Wanneer je een boek leest dan verbeeld je je alles zelf. Je ziet personages voor je zonder dat je weet hoe ze er precies uit zien. Alles gebeurt met je eigen fantasie en dat is één van de mooie dingen aan boeken lezen. Wanneer je dan een film kijkt kun je wel eens pittig teleur zijn gesteld, sommige personages zijn zo anders in de film dan in je verbeelding. Dat is zo jammer soms.

Wat dan wel weer super mooi is, de speciale effecten van films. Wauw. Om nog even bij mijn Harry Potter voorbeeld te blijven.. Alle magie van de Harry Potter boeken is echt super mooi geworden in de films. De vuurwerkscene uit het vijfde boek van Harry Potter is ook zo mooi geworden in de films, net zoals de patronussen. Maar ook in andere films, het is zo donders mooi. Dat is echt sowieso één van de positieve kanten aan films, ze zijn zo mooi!


Het karakter van personages. Sorry, opnieuw neem ik de Harry Potter serie als voorbeeld.. Het is nou eenmaal een serie waar ik 'wat meer' van weet en waar veel voorbeelden in zitten. Er zitten prachtige personages in de Harry Potter serie, maar niet iedereen is even geweldig in de films terecht gekomen. Hierbij heb ik het over Ginny Wemel, in de boeken leek ze best wel op twee van haar broers (Fred en Wemel) en had ze veel lef, was ze wat brutaler, sarcastisch en echt super leuk! MAAR... In de films is ze heel erg anders. Het lijkt een beetje alsof ze er alleen maar in zit om uiteindelijk (SPOILER) met Harry te trouwen en omdat ze in het boek zit. Super jammer dit.
Jammer genoeg is dit met veel meer series/boeken. Zo vreselijk jammer, serieus.

Wel weer positief aan films is dat ze soms nog eens een plot twist er in gooien.. Iets waardoor het net wat anders is dan de boeken. Aan de ene kant vind ik dit jammer maar aan de andere kant niet. Het is je eigen mening maar als je dit leuk vind of niet, bij mij wisselt het nog wel eens. Soms heb je een extra dood, wat heel leuk of heel kut kan zijn of een compleet andere plottwist.

Wat wel veel beter is aan boeken is voor mij heel simpel, alle details die je in boeken hebt en in films niet. Dit is één van de redenen dat ik zoveel van boeken hou en ze altijd boven films kies. Als ik een film kijk wat van een boek is geweest dan kan ik je verzekeren dat je niet naast me wilt zitten.. Sowieso kan ik niet stil zijn tijdens films maar ik moet je gewoon alles vertellen wat wel in het boek kwam en niet in de film. Daarbij, ik ben van mening dat alle kleine details het afmaken.

Trouwens, er zijn voor mij wel wat uitzonderingen. Waarover If I Stay, ik kon niet in het boek komen maar de film vond ik prachtig (en natuurlijk moest ik er ook om janken..). Ook bij The Fault In Our Stars vond ik de film veel mooier dan het boek. En je hebt ook nog de boekenserie Wayward Pines waar een serie van is, dezen vind ik erg gelijk aan elkaar. Maar, dit zijn eigenlijk uitzonderingen. Ik ben echt meer van de boeken, zoals Harry Potter ;)

En dan was dit het wel! Als eerste nogmaals sorry voor het lange niks uploaden.. Ik heb een hele drukke week gehad, daarbij was de inspiratie en motivatie ver te zoeken. Maar, vanaf nu probeer ik weer dagelijks te uploaden! xo Nienke'

Kies jij voor boeken of films?

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top