BLOG TIPS


Heey! Ik wou al een tijdje eens wat blog tips geven, ik ben zelf echt verre geen professional maar ik blog inmiddels al een jaar. Het leek me daarom wel eens leuk om wat van mijn tips te delen met jullie, ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Vind je dit nou leuk? Laat dan een reactie achter als ik dit vaker moet doen of niet, want ik twijfel nog. Maar, laten we snel beginnen!

1. Voorbereidingen
Voordat ik mijn blog begon heb ik me wat voorbereid. Ik heb redelijk lang nagedacht over mijn blog naam en als ik deze naam leuk zou blijven vinden, ik heb gekeken met welk programma ik beter kan werken (Blogger of Wordpress) en ik heb nagedacht waarover ik wou bloggen. Ook heb ik van ten voren wat blogpost ideeën bedacht zodat ik niet na een paar dagen al geen inspiratie meer zou hebben. Nu is het zo dat ik het dus best wel uitgebreid heb voorbereid, dit hoef je natuurlijk niet te doen! Maar het is wel handig om over bepaalde dingen iets meer na te denken, één van die dingen is sowieso je blognaam.

2. Layout
Het eerste wat je een beetje in orde moet maken is je layout. Het eerste wat mensen zien wanneer ze op je blog komen is je layout, dit kun je heel simpel doen. Bij Blogger en Wordpress kun je een standaard template kiezen en dit aanpassen. Ik heb bijna geen ervaring met Wordpress maar met Blogger kun je alles aanpassen. Ik heb heel lang een layout gehad van Blogger waarbij ik zelf alle kleuren, lettertypes, achtergrond en nog veel meer heb aangepast. Ik ben nu overgestapt naar een template van Bthemez (dit kun je downloaden) maar voor iedereen die het gewoon nog simpel wil houden raad ik dit aan.

3. Header
Iets wat ik ontzettend belangrijk vind ik je header, dit is een stukje waarop vaak je blognaam staat (en soms wat eronder zoals een korte blogomschrijving). Bij mij staat er gewoon simpel: Nienke Blogt. Ik vind het zelf leuk om dit wat groter te doen, je kunt dit heel gemakkelijk maken via Picmonkey.

4. Berichten
In het begin van mijn blog bereidde ik alles super goed voor, nu doe ik dit veel minder. Ik maak foto's die ik nodig ben of zorg dat ik nog leuke foto's op mijn laptop heb staan. Dan schrijf ik het artikel, vervolgens controleer ik het snel bij het voorbeeld. Ik zorg dat het er netjes uit ziet en dat er niet te lange lappen tekst op elkaar zitten.

5. Social media
Het lijkt me heel handig om Twitter, een mail adres en Bloglovin' te hebben als blogger. Dit zijn de drie dingen die je eigenlijk moet hebben. Een mail adres waarmee mensen je kunnen bereiken, hou dit goed in de gaten! Twitter is handig om jezelf iets bekender te maken, link één keer per dag je blog met een nieuw artikel (bij mij gaat dit automatisch door bloglovin'). Bloglovin' is het social media platform voor Bloggers!

6. About me & contact pagina
Twee belangrijke pagina's die je blog wel moet hebben! De contact pagina is vooral voor bedrijven of andere mensen die je willen contacteren en de About Me (over mij) pagina is om wat meer over jezelf te vertellen. Ik raad je echt aan om dit soort pagina's toe te voegen op je blog.

7. Prioriteiten
Hoe stom dan ook, school gaat voor. Ik vind bloggen ontzettend leuk maar ik weet dat ik ook tijd moet steken in school, daarom komt er soms ook eens iets niet online. School gaat gewoon voor, natuurlijk denkt iedereen anders over dit soort dingen.. Maar ik kan je eerlijk vertellen, het is verstandiger om school voor te laten gaan. Ook afspreken met vriendinnen en verjaardagen gaat bij mij voor, ik wil ook een leven hebben haha.

8. Uploaden
Besef je wel, als je nou eenmaal blogt is het fijn als je wel regelmatig een blogpost post. Dit kan één keer in de week zijn of dagelijks zijn. Het is je eigen keuze. Ik probeer altijd dagelijks te updaten maar als ik moet leren of iets anders heb dan kan ik niet updaten.

9. Foto's
Goede foto's zijn erg belangrijk, je kunt dezen vaak al maken met de camera van je telefoon. Ik heb zelf een camera van Nikon, deze maakt wel wat mooiere foto's. Als je niet zo goed bent in foto's maken blijf vooral oefenen! Je leert het redelijk snel.
Belangrijke tip: als je foto's van anderen gebruikt vermeld dan altijd de bron erbij!

Dan waren dit mijn tips. Hopelijk hebben jullie er wat aan! Ik wil trouwens nogmaals herhalen, ik ben zelf ook absoluut geen professioneel blogger maar ik wil gewoon mijn tips met jullie delen. Liefs, Nienke.

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top