Wat Als? #1


Hey! Oh man, ik kan best wel vaak niet slapen en dan begin ik over de meest random dingen na te denken. Vaak eindig ik met wat als gedachten.. Hier mee bedoel ik vragen zoals: wat als mijn ouders uit elkaar waren, wat als ik anders had gereageerd of wat als ik andere vriendinnen zou hebben. Zo kun je natuurlijk nog wel veel meer vragen bedenken. Het lijkt me wel erg leuk om soms eens zo'n  vraag te beantwoorden. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Wat als ik in een derdewereldland zou wonen?

Wat een vraag.. Serieus, ik vind dit oprecht een hele lastige vraag. Ik heb het nu verdomd goed, ja natuurlijk wil ik nog wel dingen hebben maar ik heb zat en dat weet ik. Terwijl het voor mij normaal is om de hele dag op mijn telefoon, iPad en laptop te zitten is het voor een kind van mijn leeftijd al heel wat om ook maar even op een telefoon te zitten.. Ze hebben geen telefoons zoals ons. Ook al hou ik het niet vol zonder telefoon, ik denk dat het daar te doen is zonder. Het is nou eenmaal niet iets wat je gewend bent om te hebben daar, en een iPad en laptop al helemaal niet.

Terwijl ik dagelijks naar school ga is het voor hun niet de gewoonte om naar school te gaan.. En al helemaal niet naar een school die zo is als bij mij. Hun hebben geen digi bord, kleine klassen, veel verschillende leraren en goede lokalen.. Waarschijnlijk zouden hun ontzettend veel geven voor een school zoals wij hebben. En dan te bedenken dat wij school haten, best ondankbaar eigenlijk. Maar hier ga ik niet te veel op in, want ik heb zelf ook gewoon een hekel aan school hoe ondankbaar dan ook.

Terwijl hun werken voor een klein beetje geld, krijg ik zakgeld waarmee ik een maand volhoud (eigenlijk langer). Terwijl ik elke avond een goede maaltijd krijg is dat bij hun amper het geval. Terwijl hun al dood kunnen gaan aan diarree of koorts, ben ik blij als ik eens een beetje ziek ben zodat ik niet naar school hoef. Terwijl ik mijn leraren vervloek door al het huiswerk wat ze me geven zijn hun blij met huiswerk. De perspectieven zijn zo vreselijk groot..

Maar wat als ik in een derdewereldland zou wonen? Ik denk dat ik er gewend aan zou zijn, dat ik het nooit zou kunnen vergelijken met leven zoals ik nu leef. Ik denk dat ik zou fantaseren over hoe het leven zou zijn in een rijk land, er van zou dromen om te kunnen leren en rijk te kunnen worden. Ik denk dat ik ook een grotere familie zou hebben gehad en een veel kleiner, slechtere huis. Mijn persoonlijke hygiëne veel slechter zou zijn en ik geen make up zou hebben en dragen. Ik denk dat ik veel minder verwend zou zijn.. Veel minder kleding zou hebben. Veel minder zou eten. Veel minder zou kunnen relaxen. Veel minder televisie zou kunnen kijken. Veel minder zou kunnen doen.

Alleen ik denk niet dat ik minder gelukkig zou zijn.. Ik denk dat ik veel meer plezier zou hebben aan de kleine dingen die nu onbelangrijk lijken. Misschien is dat één van de weinige dingen die echt mooi zijn aan het leven in een derdewereldland: je leert te waarderen wat je hebt, gelukkig te zijn met veel minder.

Dan wil ik het daarmee graag afsluiten! Ik denk dat er ooit nog eens zo'n soort blogpost online komt.. Liefs,

Hoe zou jij het vinden om in een derdewereldland te wonen?

CONVERSATION

2 reacties:

  1. Heel mooi om je mening hierover te lezen! Ik vind het altijd prachtig dat, ondanks hoe slecht ze het hebben, kindjes in bijvoorbeeld arme afrikaanse landen altijd aan het lachen zijn en er toch gelukkig uitzien x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook hartstikke mooi hoe ze toch blijven lachen en plezier hebben! Liefs,

      Verwijderen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top