WAT IS BLOGGEN?


Hey! Vrijdag kwam het woord webblog in een tekst voor bij Nederlands, we moesten dit woord uitleggen. Uiteindelijk deed mijn Nederlandse lerares dit; "Het is een online dagboek waarvan je weet dat mensen het weten. Voornamelijk over reizen. Er zijn mensen die dagelijks wat op hun webblog zetten en dat zijn voornamelijk zeurartikelen, of over dingen die ze leuk vinden." Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Maar he, wat is nou eigenlijk bloggen?

de (m)/het blog zelfst.naamw.Uitspraak:   [blɔx] Verbuigingen:   blog|s (meerv.) soort dagboek dat iemand bijhoudt op een website Voorbeelden:   `een blog bijhouden`

 Veel mensen hebben een blog of kijken wel eens op een blog, er zijn weinig mensen die eigenlijk niet weten wat bloggen nou is. Toch, je hebt zoveel verschillende soorten bloggen en iedereen doet het weer op zijn of haar eigen manier. Je hebt de blogs die over reizen gaan, over eten, over beauty, over fashion, over lifestyle of over alles gecombineerd. Ik zelf ben één van de bloggers met een gecombineerde blog: dan is het weer beauty, dan weer lifestyle en dan weer fashion. Ik hou er van om af te wisselen omdat ik iets al snel saai vind worden.

Toch ben ik het niet eens met hoe de meeste mensen een blog omschrijven, velen noemen het een online dagboek. Het is eigenlijk absoluut geen dagboek! Een dagboek ken ik als een schriftje waar je alles opschrijft wat je dwars zit, of wat je blij maakt. Een dagboek is zoveel persoonlijker, je houd je niet in wat dan ook want je weet dat niemand het gaat lezen. Ik hou me (soms) nog wel eens in qua hoe persoonlijk ik het maak. Bijvoorbeeld als ik ruzie heb met iemand dan ga ik niet een hele blogpost vertellen over hoe boos ik ben op wie en waarom. Dat soort dingen zou ik wel in een dagboek zetten, ook al heb ik er geen haha.

Ik denk dat je een blog beter kan omschrijven als een online platform waarop de blogger berichten plaatst over wat hij/zij wil. Nog steeds vind ik het erg moeilijk om precies te omschrijven wat een blog nou precies is want er zijn zoveel verschillende blog soorten. Je hebt de reisblogs maar ook beautyblogs. Daarom is er nou niet een onderwerp wat echt bij het woord blog past, maar aan de andere kant maakt dat een blog hebben ook zo mooi.

Als ik het woord blog zou moeten omschrijven zou ik dat uiteindelijk zo doen en natuurlijk op de nette, woordenboek manier:
de (m)/ het blog (zelfstandig naamwoord); uitspraak: blog; verbuiging: blog/s (meervoud); een online platform waarop de blogger kan plaatsen wat hij/zij maar wil; voorbeeld: " Zij blogt elke dag ook al vindt ze dat bloggen soms best veel tijd kost. "

Natuurlijk ben ik best wel benieuwd hoe jij bloggen zou omschrijven! Dus laat het me zeker weten door het in de reacties te zetten. Liefs,

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top