TOETSWEEK


Hey, hallo. Heb je bijna toetsweek en vraag je je af hoe je deze moet gaan overleven? Lees dan vooral verder want vandaag geef ik tips die je in de toetsweek kan gebruiken zodat je de toetsweek kan overleven. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Toetsweek is gewoon echt één van de lastigste weken in het jaar.. Aankomende proefwerkweek (zoals ze bij mij op school heten) wordt mijn derde dit jaar. De eerste twee heb ik overleefd en met een beetje geluk gaat dit me nu weer lukken. Ik heb vandaag een paar tips bedacht en wil jullie dezen vertellen in de hoop dat jullie er wat aan hebben.

1. Voor wanneer je echt geen zin hebt
Denk je nu al dat de hele toetsweek niks gaat worden? Kies dan je prioriteiten, dit kan heel simpel. De vakken waar je het slechtste voor staat zijn belangrijk en vakken waar je wat slechtere cijfers voor kan halen zonder schade laat je een beetje achterwege. Sta je bijvoorbeeld een 5,7 voor wiskunde? Focus je dan vooral op wiskunde voor de eerste momenten. Natuurlijk kun je je het beste op alles focussen maar stel op dit soort momenten gewoon je prioriteiten voorop.

2. Weet wat je kunt lijden
Ik twijfel nog als ik het ga doen, maar het is eigenlijk wel een goed idee. Bereken voor elk vak hoe laag je kunt halen voordat je onvoldoende staat.. Dit kan je weer helpen met je prioriteiten stellen. Ik zelf denk niet dat ik het ga doen omdat het je weer wat luier maakt omdat je toch zoiets hebt van oké als het niet hoeft dan doe ik het lekker niet.

3. Goed voorbereiden
Begin een week of twee van te voren aan je planning (maken). Ik ben sinds afgelopen weekend redelijk goed bezig zodat ik niet alles op het laatste moment moet doen, dit zorgt in mijn geval voor extra stress. Begin dus vooral op tijd.

4. Samenvattingen maken
Iedereen heeft zo zijn of haar eigen manier van leren. De mijne is vooral samenvatten, met de hand en soms typend. Hoe ouderwets dan ook, een samenvatting schrijven met de hand, het helpt wel. Vaak ken ik de stof al bijna of helemaal nadat ik mijn samenvatting af heb.

5. Zekerheid
Laat je controleren door je ouders als je het echt goed kent. Ik laat me vaak overhoren als het om talen gaat of om dingen die ik lastig vind. Verder doe ik vaak wiskunde en natuurkunde samen met mijn vader zodat ik zeker weet dat ik de stof beheers en het snap. Of om het juist te begrijpen.

6. Concentratie
Hoe stom dan ook, in de week voor de toetsweek en tijdens de toetsweek kun je het beste gewoon een tijdje niet veel leuks gaan doen. Concentreer je gewoon echt even op het leren en maak afspraken met jezelf. Leuk he, proefwerkweek?

Dan zijn dit mijn tips voor de toetsweek! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.. Liefs,

Wat is jouw beste tip voor de toetsweek?

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top