FILOSOFEREN #1


Hey! Ik denk dat hier weer een nieuwe serie aankomt.. De laatste tijd denk ik meer na over bepaalde onderwerpen. Toen ik een leuke tag zocht kwam ik terecht op de een beetje filosoferen tag, ik was niet heel erg onder de indruk van de vragen maar wel van het idee er achter. En toen dacht ik, waarom maak ik niet een soort serie waarin ik ga filosoferen. Natuurlijk ben ik geen pro hierin, maar lets try it.

MOGEN WE DIEREN PIJN DOEN? MOGEN WE ZE WEL ETEN?

Het zit in ons om dierlijke producten te eten, dit is al zolang zo. Daarom is het normaal geworden voor (bijna) iedereen om vlees te eten, melk te drinken en nog veel meer dierlijke producten binnen te krijgen. Ondertussen worden er ook nog proefdieren gebruikt en worden sommige (huis)dieren mishandelt, daarbij heb je ook nog de circusdieren en de dieren in de dierentuin. De meeste dingen hiervan kloppen niet in mijn ogen.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik vegetariër wil worden wanneer ik achttien jaar oud word. Liever zou ik direct al vegetariër worden alleen hebben mijn ouders dit liever niet, want ja je mist bepaalde stoffen en dan ben je nog niet uitgegroeid. Ik snap het ook wel van mijn ouders en daarom wacht ik nog gewoon even tot mijn achttiende. Ik probeer wel niet te veel vlees te eten, sowieso zijn we hier thuis niet heel erg vleeseters. Het is gewoon een stukje vlees bij het eten en soms eens een frikandel op brood. Maar als we bijvoorbeeld uiteten gaan naar de wok kies ik er bewust voor om geen vlees te nemen, of als we gewoon uiteten gaan naar een restaurant.

Dierenmishandeling is iets waar ik fel tegen ben. Maar iets wat ik ook zeer ernstig vind is hoe de dieren die wij (bijna) allemaal eten behandeld worden. Ik vind serieus dat dit anders moet. Waarom maken we niet alleen maar biologisch vlees? Het is veel beter voor de dieren. Ik keek laatst naar het nieuws waarin er verteld werd dat er een vrachtwagen omgevallen was. In deze vrachtwagen werden kippen vervoerd. Ik schrok me echt dood van de beelden! Duizenden kippen waaronder meer dan driekwart half kaalgeplukt waren waren allemaal overstuur. Ik zat echt vol verbazing eigenlijk te kijken, ik wist dat het vreselijk was hoe ze behandeld werden. Maar eigenlijk had ik beter verwacht van het transport, maar nee alle kippen zaten in kleine hokjes. Een hele vrachtwagen vol. Bah.


Dieren gebruiken in een circus vind ik ook grote onzin. Soms dan denk ik wel eens er komt gewoon een moment dat het helemaal misgaat. Een leeuw of tijger draait door en valt iemand aan. De oorzaak? Hoe hij/zij behandelt is. Het gevolg? Hij/zij wordt afgeslacht. Misschien komt er echt wel eens een moment dat de rollen omgedraaid zijn. De dieren zijn de baas en wij mensen zijn worden afgeslacht en mishandelt. Om eerlijk te zijn zie ik dit allemaal niet voor me, maar eigenlijk verdienen bepaalde mensen niet veel beter. Vroeger zei ik altijd, laat de slagers maar eens geslacht worden net zoals ze de onschuldige dieren aan doen.

Grappig, laatst had ik nog een discussie met een biologie TOA (technisch onderwijsassistent). Ik wou een practicum niet doen omdat we een koeienoog moesten ontleden. Iemand anders uit mijn klas wou dit ook niet doen, beiden hadden we al overlegt met mijn lerares dat we niet hoefden. Maar die TOA vond dat we er sowieso bij moesten zijn en het moesten proberen. Oh man, ik kon die gast toen echt niet uitstaan. Dan komt die aan dat die ogen speciaal gekweekt worden en dat ze er nou toch al zijn. Opgegeven moment maakte ik een opmerking, ik weet niet meer precies wat, en toen mochten we gelukkig weg. Ik was wel flink chagrijnig geworden. Ik ben toch echt van mening dat ik zelf mag weten als ik een practicum wel of niet wil doen?

Ik denk dat dit soort practicums grote onzin zijn. Ik snap niet wat er te leren is aan het ontleden van een koeienoog of een varkenshart. Eerlijk gezegd vind ik het allemaal maar sneu. Het is in mijn ogen wat on respectvol, eerst slacht je een dier helemaal af en vervolgens laat je een klas hun organen ontleden. Tja, niet echt iets wat ik erg respectvol vind. Maarja, ik vind wel meer niet respectvol.

Proefdieren is in mijn ogen gewoon echt het toppunt van sneu. Het klopt niet. Waarom make up uittesten op een dier? Ik heb het gevoel dat je ondertussen wel genoeg kennis kunt vinden over make up online.. Zoek de stoffen dan maar op die je gebruikt en als het internet zegt dat er slechte gevolgen in zitten dan gebruik je ze niet. Ben je het hier niet mee eens? Test dan zelf lekker de make up uit en laat die onschuldige dieren met rust.

Als laatste. Denk na. Verdienen dieren dit?

Ik wou in deze blogpost wat schokkendere afbeeldingen gaan gebruiken, toch heb ik dit niet gedaan. Straks zijn er mensen die dit lezen en er niet tegen kunnen of nog echt te jong zijn. Wil je nou wel graag van dit soort afbeeldingen zien? Zoek dan op proefdieren make up. Ik raad het niet echt aan tenzij je de werkelijkheid wil zien. Ik wil ook even zeggen dat dit allemaal mijn eigen mening is, als jij een andere mening hebt is dat prima. Trouwens, geen één van de afbeeldingen in deze blogpost is van mij. Liefs,

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top