FILOSOFEREN #2

Hey! Vandaag wou ik eens filosoferen over het gedrag van mensen, waarom ze dingen doen bijvoorbeeld.. Ik wil later graag psycholoog worden en heb dus ook veel interesse in mensen, vooral wat er zich nou afspeelt in hun gedachten voordat ze iets doen. Bij moordenaars bijvoorbeeld. Vandaag ga ik het daar eens over hebben met jullie!

Ik vraag me wel eens af, waarom zou je in vredesnaam een moord plegen? Iemand mentaal wat aandoen of iemand fysiek wat aandoen. Waarom zou je gaan pesten? Waarom zou je iemand ongelukkig willen maken? Het zijn vragen die door iedereen anders beantwoord worden. Terwijl de ene direct zegt dat die nooit zou pesten, de ander zou zeggen dat die het grappig vindt en weer een ander zou zeggen dat die niet wist dat de gevolgen zo erg zouden zijn.
Waarom zou je iemand vermoorden? Het was niet mijn bedoeling, ik kon er niet meer tegen, ik weet het niet of omdat ik het wou. Iedereen heeft andere antwoorden op dit soort vragen. De meesten houden het simpel op dat zou ik niet doen maar je hebt er mensen tussen zitten die het wel doen. Ik wil weten waarom ze het doen, welke oorzaken het heeft. Dit soort dingen interesseren me oprecht!

Maar ook de kleine dingen. Waarom beslist iemand om plots ineens af te vallen of om op een verre reis te gaan.. Is het uit interesse of uit het idee dat hij of zij weg wil van huis. Ik heb altijd interesse voor het verhaal erom heen. Je kunt me bijvoorbeeld vertellen dat twee mensen gaan scheiden, dan zou ik vragen naar de reden. Als ik lees over een moord dan zou ik willen weten waarom het is gebeurd. Iets wat ik met boeken ook heb. Ik heb wel interesse voor de dader van de moord in het boek maar ik heb veel meer interesse voor het motief. Motieven interesseren mij zoveel meer.

Een tijdje terug was ik naar mijn oude basisschool met Esmee en toen vroeg een ex juf ons wat wou wouden worden. Ik vertelde haar dat ik psycholoog wou worden en dat vond ze wel bij me passen, best leuk om te horen! Ze vertelde me dat ze me altijd iemand vond die mensen niet beoordeelde op wat ze hadden gedaan en nu ik er een paar maanden later over nadenkt heeft het wel wat. Ik probeer mensen vaak te beoordelen op hoe ze zijn bij mijzelf. Ze vond me ook wel het type om met moordenaars te praten, haha. Hoe vreemd het misschien wel is, ik heb er wel interesse in.

Dan was dit het alweer! Ik hoop dat jullie het interessant vonden.. Liefs,

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top