NORMAAL ZIJN


Ik wou echt al heel lang eens schrijven over normaal zijn, wat nou precies normaal is alleen het kwam er maar niet van. Ik wist telkens niet goed hoe ik het nou moest gaan omschrijven wat ik er allemaal over denk. Vaak begon ik en liep ik al vast bij de eerste zin. Maar vandaag doe ik toch eens een nieuwe poging en hopelijk lukt het me. Laten we maar snel beginnen, haha.

Soms dan hoor je wel mensen tegen elkaar zeggen: "Doe eens normaal!" Meestal zeggen ze dit als iemand anders gek doet in hun ogen. Als iemand midden op een drukke straat zou dansen vraag je je waarschijnlijk ook af als die wel helemaal honderd is. Er is een grote kans dat je het niet normaal vind wanneer iemand midden in de schoolgang op de grond gaat liggen. Maar misschien is het voor diegene die dat doet wel heel normaal en vind hij of zij het niet normaal dat jij dat niet doet. Iedereen heeft een andere gedachte over wat normaal is. In Nederland ligt dit bij de meeste mensen redelijk dichtbij elkaar. De meesten hebben dan ook zo ongeveer dezelfde gedachte over wat normaal is. Het gaat wel mis als je een buitenlandse man (bijvoorbeeld een man uit Turkije) vergelijkt met een Nederlandse man. Omdat ze in het buitenland andere normen en waarden kennen vinden wij (de Nederlanders) iets wat voor hun normaal is juist heel gek en apart. Dat is in onze ogen dan niet normaal.

Binnen het geloof geld dit ook. Terwijl het voor mensen van het Jodendom heel normaal is om dagelijks te bidden is het voor de niet gelovigen maar apart. Terwijl het voor de mensen van de Islam normaal is om een bepaalde tijd niks te eten wanneer het licht is zeggen de mensen die niet in de Islam zitten dat dat echt niet normaal is. Terwijl het voor Katholieken normaal is om te vasten (qua lekkernijen) tijdens een bepaalde periode vinden de anderen dit maar vreemd. Zo zie je maar, ieder geloof heeft een andere mening over wat normaal is.
Tussen de verschillende leeftijden geld dit ook. Hoe het voor een klein kind normaal is om midden op straat te janken denken tieners daar weer heel anders over. Hoe het voor tieners heel normaal is om de hele dag op internet te zitten vinden de ouderen daar heel wat anders van. In hun tijd was dat namelijk niet zo. Dat geld ook weer voor zoveel televisie kijken als kinderen doen.

Zo zie je maar, iedereen heeft een andere mening over normaal zijn. Dit kan dus liggen aan je leeftijd, geloof en afkomst maar het heeft ook met je opvoeding te maken. Is jou als klein kind geleerd dat het normaal is om te schreeuwen tegen mensen wanneer je boos bent, dan is dat voor jou ook heel normaal. Maar als er iemand anders is geleerd dat het normaal is om rustig te blijven wanneer je boos bent vindt diegene het niet normaal wanneer je zo staat te schreeuwen. Het ligt natuurlijk ook aan je eigen mening. Doordat iedereen een eigen mening heeft over wat nou hoort en wat niet zie je al snel verschillen in wat normaal is en wat niet voor iedereen.
 Aan de ene kant is het heel fijn dat iedereen een andere mening heeft over wat normaal is want hierdoor is iedereen verschillend. Het enige nadeel is dat er hierdoor nog wel eens meningsverschillen ontstaan en die kunnen weer uitlopen in ruzies. Daarom is het wel weer fijn dat de meeste mensen over veel dingen het zelfde denken qua wat normaal is.

Wat je normaal vindt heeft in mijn ogen te maken met je normen en waarden. De normen en waarden die jij hebt zie je als normaal. Als jij iedereen gedag zegt die je onderweg tegenkomt en iemand zegt niks terug is dat niet normaal voor jou. Natuurlijk is dit niet het beste voorbeeld, maar je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel. Trouwens ik hoop dat iemand dit hele artikel snapt want ik probeer het logisch te houden maar nu ik nou eenmaal typ blijven er maar nieuwe gedachtes komen..

Oké, normen en waarden dus. Ook iets wat bij iedereen wel een beetje verschillend is. Stel je voor, je hebt een ruzie en voor jou is het normaal om deze ruzie uit te praten dan verwacht je dus dat je dit ook kan doen met diegene. Maar is het voor diegene normaal om door de ruzie niet meer tegen jou te praten dan is het voor hem of haar niet normaal om de ruzie uit te praten. Hij of zij wil jou dus gaan negeren omdat dit normaal is voor hem of haar. Wat jij normaal vindt komt denk ik voor uit je normen en waarden dus.

En daarom vindt iedereen normaal zijn anders.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven! Ik wil vooral zeggen dat iedereen een andere mening heeft over wat normaal is en hopelijk is dit overgekomen. Liefs,


CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top