HOW TO: omgaan met afwijzing


Hi! Ik vertelde gisteren al kort dat ik was afgewezen voor iets bij mij op school. Daar ga ik het niet meer echt over hebben maar ik ga jullie wel vertellen hoe je het beste kunt omgaan met afwijzing! Dit zijn gewoon tips van mijzelf en ik hoop oprecht dat jullie er iets aan hebben.

Oké afwijzing dus. Iets wat absoluut niet leuk is maar wel (vaak) voorkomt. Hoe ouder je wordt hoe meer ervaring je er mee krijgt. Ook al is het echt niet leuk je moet er wel mee leren leven daarom geef ik ook wat tips!

WEES VERDRIETIG
Toen ik was afgewezen voor expeditie onderwijs was ik oprecht verdrietig. Natuurlijk houd je dit liever in maar je mag best eens echt verdrietig zijn. Kijk als je alles maar opkropt dan word je er niet beter van, laat het er uit zou ik zeggen.

ZOEK (G)EEN REDEN
Sommige mensen vinden het fijn om een reden te vinden waarom ze zijn afgewezen. Persoonlijk is dit niet helemaal mijn ding, ik denk er liever niet meer over na. Kijk als je het fijn vindt om hele complot theorieën te verzinnen waarom je bent afgewezen (bijvoorbeeld: ze hadden een vooroordeel, iemand heeft ze omgekocht of whatever) dan moet je dat doen! Maar ik probeer er juist niet te veel over in te zitten. Wil je graag de echte reden weten dan kun je altijd mailen naar degene die je heeft afgewezen, dit kan goed helpen.

ZOEK DE POSITIEVE KANTEN
Het lijkt lastig in het begin maar probeer het in positief daglicht te zien. Ben je afgewezen voor een baan? Je houdt meer vrije tijd over waarin je leukere dingen kan doen. Zoek zo voor je afwijzing wat positieve kanten er aan. Geloof me maar, er zijn er zat. Denk aan meer vrije tijd en aan dingen in die richting.

ACCEPTEER HET
Kijk je kunt er heel erg lang over inzitten maar je moet ook een keer zoiets hebben van oké, nu is het klaar. Je kunt niet wekenlang over een (kleine) afwijzing inzitten. Zet je er overheen en ga door. Je moet gewoon zoiets kunnen denken: "Oké, het is jammer dat ik ben afgewezen maar het is het niet waard om er weken over in te zitten. Ik heb nu nog gewoon veel vrije tijd en dat had ook anders kunnen zijn."

AFGEWEZEN VOOR EEN BAAN?
Heb je ergens gesolliciteerd maar ben je afgewezen? Ga dan lekker ergens anders solliciteren! Dat doe ik ook de hele tijd. Ik heb nog geen gesprek gehad maar sinds maandag en dinsdag heb ik alweer bij elf nieuwe werklocaties gesolliciteerd. Beter word ik nu wel ergens gekozen want ik wil toch wel eens een baan, haha.

Ik hoop oprecht dat jullie wat hebben aan deze tips! En dan nog wat, het is vanaf vandaag officieel herfst. Eindelijk! Hihi. Liefs,

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top