liegen.


Hi! Vandaag een serieus onderwerp because why not. Ik ga het met jullie hebben over liegen.


Waarom liegen we? We liegen omdat het makkelijker is dan de waarheid te vertellen, omdat het je een beter persoon kan laten lijken en we liegen omdat we bang zijn om de reactie van mensen. Mij is vanaf vroeger al geleerd dat liegen absoluut niet kan, dat liegen echt niet hoort hoe klein de leugen dan ook is. Tegen wie het dan ook is. Ik ben mijn ouders dankbaar dat ze mij op zo'n manier hebben opgevoed, dat ze mij hebben geleerd dat liegen gewoon echt niet hoort. Maar ja, ik ga niet voor heilig boontje spelen en ik heb toch wel eens gelogen. Hier ga ik niet al te diep op in, het eindigt altijd hetzelfde: de leugen kwam uit en mijn ouders waren boos, wat ze ook hoorden te zijn. Daarnaast eindigde het altijd met dezelfde gevoelens: spijt en schuld.

Ondertussen wordt er veel gelogen, ook om me heen. Hoewel ik zelf altijd eerlijk blijf tegenover mijn ouders, bijvoorbeeld wanneer ik alcohol drink dan weten hun dit, maar ik weet dat dit niet bij iedereen zo is. Op school is het ook wel eens dat kleine leugentje waardoor je je huiswerk niet hebt gemaakt of waarom je echt ziek bent. Kijk hoewel dat maar kleine leugentjes zijn maakt het liegen wel makkelijker voor je. Oefening baart kunst, niet waar? En zo ga je het veel vaker doen, zo ontstaan er grotere leugens bij mensen die wat voor je beteken. Bijvoorbeeld bij je familie of bij je ouders. Kijk dit is wat ik denk, ik praat niet uit ervaring maar uit mijn gedachten. Dit is wat mij logisch lijkt en hoe ik denk dat het gaat. Dus misschien klopt het wel helemaal niet.

Ik vraag me wel eens af hoe mensen het volhouden om super lang over iets te liegen. Ik zag laatst een aflevering van Achter Gesloten Deuren (wat een geweldig programma, kuch kuch, heel realistisch, kuch kuch) waarin iemand heel lang had gelogen over het feit dat ze een nierziekte had terwijl ze dat niet had. Kijk als je zover gaat ben je gewoon niet helemaal, sorry hoor. Maar bedenk je wel dat er iets achter zit. Sommige mensen liegen voor aandacht en dit is daar maar al te duidelijk een voorbeeld van.

Leugens maken je leven zwaarder. Het blijft je maar achtervolgen totdat je besluit de waarheid te spreken en dat is al helemaal niet makkelijk. Dan komen alle gevolgen van je leugens naar voren; boze mensen, verdrietige mensen en ga zo maar door. Dan krijg je natuurlijk ontzettend veel spijt en voel je je heel schuldig. Sorry not sorry, maar dat verdien je dan. De weinige keren dat ik heb gelogen en het uitkwam voelde ik me gewoon kut en ik wist dat ik dat zelf had veroorzaakt door te liegen. Zo is het nou eenmaal.

De waarheid verbergen kan ook nog. Een subtiele manier waarin je de waarheid niet noemt en er gewoon om heen praat. Volgens mij kun je dit prima vergelijken met liegen, misschien lieg je dan wel niet maar ja je vertelt de waarheid ook niet. Geloof mij maar, de waarheid vertellen is altijd het beste. Hoe zwaar het ook is het lucht ontzettend op. Zelfs dat ene leugentje om best wil gaat later zwaar vallen en blijft je achtervolgen.

Dat is nog eens iets om over na te denken, niet? Liefs,

CONVERSATION

3 reacties:

  1. Heel mooi geschreven! Wat je allemaal hebt gezegd klopt ook. We zijn bang voor de reactie en daarom liegen we, maar daardoor maken we het eigenlijk allemaal erger..

    BeantwoordenVerwijderen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top