respect.


Hi y'all! Een tijd terug heb ik een blogpost gemaakt over liegen. Een wat serieuzer onderwerp en het werd best wel goed ontvangen. Vandaag maak ik een soortgelijke blogpost, weer serieus maar wel met een ander onderwerp. Vandaag gaan we het hebben over respect hebben!


Respect is in mijn ogen iets wat heel erg van belang is. Respect tonen voor anderen en het krijgen van respect hoort bij onze manier van leven. Respect is iets waardoor je makkelijker kan leven. Dit bedoel ik als volgt: wanneer je voor niemand respect toont gaan mensen ook geen respect voor jou krijgen en zonder wat respect kom je niet erg ver. Het is gewoon erg belangrijk om respect te hebben.
Je kunt respect hebben voor verschillende mensen en onderwerpen. Natuurlijk verschillen de meningen over waarvoor je respect moet hebben, waarvoor je in mijn ogen respect moet hebben zijn de volgende personen en onderwerpen:

Andermans mening: wanneer je je eigen mening uit en mensen behandelen deze niet met respect, ze lachen je maar een beetje uit en maken je mening belachelijk, vind je dat hoogstwaarschijnlijk niet al te leuk. Je wordt dan ook niet serieus genomen.. Door andermans mening te respecteren, er vrede mee te sluiten (in een ruzie), dwing je zelf ook respect af. Oké soms ben je het niet eens met andermans mening maar onthoud gewoon hoe je zelf wilt dat mensen reageren op jouw mening. Met respect.

Je medemens: in mijn ogen is het heel belangrijk om respect te tonen voor je medemens. Wanneer je dit niet doet dan heb je in mijn ogen eigenlijk een hele slechte opvoeding gehad of heb je je totaal niks aangetrokken van je opvoeding. Respect tonen voor je medemens is serieus van belang! Als je iedereen maar een beetje respectloos behandelt dan gaan mensen jou ook al snel zo behandelen. "Wees zo tegen de ander zoals je wilt dat ze tegen jou zijn."

Dieren & planten: kijk ik kijk ook niet altijd even goed uit voor planten en heb er vast wel wat onder mijn schoenen gehad maar ik ga niet bewust tegen bomen, bloemen of welke planten dan ook aan fietsen. Dit komt omdat het toch een soort leven is wat op aarde rondloopt, oké je kunt het hier misschien niet mee eens zijn maar dat begrijp ik wel. Ook dieren verdienen zeker met respect behandelt te worden. Net zoals je een kind niet slaat hoef je dat ook niet bij een dier te doen. Persoonlijk vind ik dat we in Nederland dieren lang niet altijd respectvol behandelen. Bijvoorbeeld in de vleesindustrie, waar er veel gebruik wordt gemaakt van massastallen en dieren al snel worden geslacht. Iets wat in mijn ogen gewoon echt niet klopt!

Mij is altijd al geleerd bij de opvoeding dat respect belangrijk is, later is me dit op de basis- en middelbare school ook geleerd. Ik probeer mensen dan ook altijd met zoveel mogelijk respect te behandelen en vind dan ook echt belangrijk dat mensen mij ook met respect behandelen. Behandel de ander zoals je zelf graag behandelt wilt worden.

Liefs,

(btw: mijn moeder heeft bovenstaande foto gemaakt, ik heb hem alleen een beetje bewerkt!)

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top