HOW TO: EEN BAAN KRIJGEN



 H I   G U Y S
Een tijdje terug liet ik jullie al weten dat ik ondertussen (eindelijk!!) een baan heb gevonden. Nou moet ik zeggen, het heeft een hele tijd geduurd voordat ik een baan had gevonden. Vandaag wil ik met jullie wat tips delen voor het solliciteren zelf maar ook van je sollicitatiegesprek! Ik heb namelijk wat ervaring opgedaan ;)


SOLLICITEREN

I N D E E D . N L
De website Indeed is je grootste vriend als je een baan wilt vinden. Wanneer je dingen op Google intypt zoals: bijbaan (omgeving/plaats) dan kom je waarschijnlijk al snel op de site Indeed uit. Ik heb bijna al mijn sollicitaties (wat er overigens heel erg veel waren) via deze site gedaan. Er staan ontzettend veel opties op, je kunt kiezen hoever weg het moet zijn en zelfs een beetje welke richting. Het is oprecht een site die erg up-to-date is en daarom gebruikte ik hem zoveel.

G A   E R V O O R   &    S T A P    E E N   W I N K E L   B I N N E N
Iets wat ik meerdere keren heb gedaan is dat ik naar een winkel ben gegaan, ik ben letterlijk naar binnengestapt en heb aan iemand gevraagd of ze toevallig nog mensen zochten. Dit lijkt misschien een slecht en wanhopig plan maar het heeft bij mij gewerkt want hé ik heb nu een baan in de winkel waar ik ooit naar binnenstapte! Het is misschien even eng maar uiteindelijk kan dit weleens het beste werken omdat de werkgevers dan toch een beeld bij je hebben. Oh ja, wees voorbereid op een nee of op dat staat als het goed is wel op onze site als antwoord.

W E E S   N E T J E S
Ook al stap je geen winkel binnen blijf altijd netjes. In je motivatiebrief die je vaak zat gaat inleveren wanneer je echt zoekt, in je CV en over het algemeen. Mensen zoeken mensen die ze in hun bedrijf willen hebben omdat ze ook klantvriendelijk zijn, ben je niet netjes dan ben je hoogstwaarschijnlijk ook niet klantvriendelijk.

G E E F   N I E T   O P
Het is dat ik niet heb bijgehouden hoe vaak ik wel niet ergens had gesolliciteerd. Er is een avond geweest dat ik serieus elf verschillende sollicitaties had verstuurd, no prank. En stel je voor dat dit maar één avond was.. Ik heb oprecht heel veel gesolliciteerd, van meer dan de helft kreeg ik geen eens een reactie wat ook weer erg slecht van het bedrijf is wanneer ze beloven binnen twee tot drie weken te reageren (ja dit is me serieus heel vaak overkomen). Maar ga toch door! Ik heb ook zat afwijzingen gehad en dat hield me niet tegen. Er komt een moment dat je net zo hopeloos wordt als ik was en dat je echt iedereen je sollicitatie opstuurt en overal naar binnen loopt. Het maakt niet uit want er komt een moment dat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek.


SOLLICITATIEGESPREK

K L E E D   J E   N E T J E S
Dit is echt een tip waarvan je kunt denken waar slaat dit nou weer op of je snapt het direct. Wanneer je een sollicitatiegesprek hebt gaat een groot deel ook om de eerste indruk, die je maakt door je netjes te kleden. Ik heb twee sollicitatiegesprekken gehad en voor beiden had ik gewoon nette kleding uitgekozen (lees: geen broek met gaten, geen vreemde teksten op je shirt maar gewoon een clean wit shirt met een jasje of een bloesje).

W E E S   V R I E N D E L I J K   E N   N E T J E S
Stel jezelf eerst even netjes voor, bedank degene aan het einde voor het gesprek en wees de hele tijd beleeft. Je snapt wel dat het belangrijk is dat je je niet als een asociale kip gaat gedragen want anders denk ik dat je weinig succes hebt. Het is namelijk echt niet moeilijk om even beleefd te doen. Je kunt degene bij wie je het sollicitatie het beste aanspreken met U (tot hij/zij zegt dat dit niet nodig is) en je snapt wel dat schelden niet echt een verstandige keuze is.

D U R F   T E   V R A G E N
Heb je dringende vragen? Stel ze gewoon! Ik ben hier ook geen pro in maar uiteindelijk is het toch nodig want niet alles staat op Internet. Ik heb twee sollicitatiegesprekken gehad waarbij ik bij de ene vroeg hoe het nou precies zat met de werkkleding (wat toch wel toont dat je interesse hebt) en bij de andere moest ik al direct proefdraaien en inwerken en ook daar had ik vragen over hoe het allemaal precies moest. De mensen zijn er om je te helpen.

W E E S   N I E T   T E   O N Z E K E R
Kijk ik weet als geen ander dat het niet iets is wat je dagelijks doet, op sollicitatiegesprek komen, maar probeer toch je zenuwen de baas te zijn. Kijk het is goed dat je een beetje laat zien dat je nerveus bent maar probeer hier niet te veel last van te hebben. Als je namelijk geen één keer fatsoenlijk uit je woorden kan komen scoor je denk ik geen pluspunten.

Ik hoop oprecht dat jullie wat aan deze tips hebben! Ik ben natuurlijk geen pro, althans ik heb wel heel veel gesolliciteerd maar toch heb ik maar twee gesprekken gehad.. Liefs,

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top