• waarom leren we ? •

 (lekkere oude foto erbij)
 
Een vraag die ik mezelf vaak stel, vooral wanneer ik weer eens helemaal klaar ben met schoolwerk. Waarom moeten we leren? Het antwoord op alles in online te vinden.. Maar toch. Het leek me wel eens leuk om het hierover te hebben met jullie. Misschien kan ik de vraag ook beantwoorden, ik heb eigenlijk geen idee. Maar ja, waarom leren we nou eigenlijk?

Heeft school eigenlijk wel nut? We maken (in sommige gevallen) huiswerk, we leren een periode over bepaalde stof daarna hebben we een proefwerk waarvoor we ontzettend goed leren en dan vergeten we alles weer. Af en toe blijft je iets bij maar vaak weet je al niks meer over de stof een paar weken later. Best nutteloos, of niet soms? Denk je dat dit niet zo is, ik heb twee jaar lang Frans gehad en ik kan echt alleen een paar woordjes. Ik heb dan ook drie jaar lang Duits gehad en alsnog kan ik alleen maar een klein deel, een beetje de basis. Misschien ligt dit aan mij omdat talen me niet goed liggen maar ik weet ook echt niet meer wat ik precies allemaal heb geleerd voor natuurkunde. Wat ik dan nog wel weet zijn mijn Engelse woordjes.

Maar alsnog, wat doen we eigenlijk op school waar we later wat aan hebben? Neem bijvoorbeeld wiskunde: je leert allemaal formules en weet ik veel wat nog meer maar waar ben je het voor nodig? Er zijn geen verkeersborden die bestaan uit X = 2x + 5xy^2 sorry leraren maar zo is het niet. Een beetje basis rekenen is wel oké, maar ingewikkelde formules die later in mijn ogen geen eens nut meer hebben. Geen idee waarom.

De vakken die ik op zich wel nuttig vind zijn aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen, geschiedenis, Engels en Nederlands. Maar hoe stom dan ook meer dan de helft kun je allemaal op internet vinden. En dat is waarom de meesten het allemaal maar onzin vinden.. Maar bedenk het zo, wie heeft het op internet gezet? Iemand die ervoor geleerd heeft. Als iedereen alles zou opzoeken op internet ben je in eerste instantie ook mensen nodig die het op internet zetten. En daarom is het handig om te leren. Althans voor een deel.

Nou moet ik zeggen dat ik me het echt kan voorstellen als je geschiedenis ook een nutteloos vak vind, het is allemaal al gebeurt. Ik zelf vind het wel interessant omdat het je toch een indruk geeft over hoe het vroeger was en wat er allemaal verandert is maar zo moet je er maar net over denken. Aardrijkskunde kan ook best nuttig zijn (ook al heb ik het laten vallen) voor je wereldkennis. Engels is gewoon een taal die je ooit goed moet kunnen beheersen omdat de hele wereld wel een beetje Engels kan. Kijk zonder wifi heb je niks meer een Google Translate. Maar als er dan toch een vak is wat je niet zo heel makkelijk op internet vindt is dat maatschappijwetenschappen, in mijn ogen heb je daar wel echt wat aan.

Waarom zitten we eigenlijk op school als we zo ongeveer driekwart van de stof later toch weer vergeten? Het enige wat ik kan verzinnen is: knowledge is power. Kennis is kracht. Op school krijg je kennis over verschillende onderwerpen, ook al vergeet je een groot deel er is toch iets wat je onthoud en wat je weer slimmer maakt. Vandaar ben ik nou ook aan het leren voor de toetsweek (ook omdat ik voldoendes wil halen misschien..) om kennis op te doen die altijd van pas kan komen. Daarnaast kost het ook alleen maar tijd om alles op te zoeken.

Oh ja, huiswerk blijf ik wel onzin vinden. Hihi.
Liefs,

CONVERSATION

1 reacties:

  1. Haha zoo herkenbaar. Vooral nu ik aan het leren voor mijn examens ben, waaaarom moet ik dit allemaal weten en het is veel te veel.

    BeantwoordenVerwijderen

Hey! Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie zou achterlaten. xo Nienke

Back
to top